vineri, 30 iulie 2010

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor nu-si dezminte numele de institutie satrap unde banii daca nu curg, pica. O noua escrocherie cu acte in regula, aflata sub umbrela protectoare a CSA, care poarte numele de Institutul de Management in Asigurari, ni se arata in toata frumusetea.

Daca ar fi vorba doar de salariile de zeci de mii de euro ori sutele de mii pentru cazarea si transportul membrilor CSA mai ca nu ne-am bate capul, ca oricum nimeni din cine trebuia s-o faca nu s-a bagat. Acum vorbim de cateva milioane de euro. CSA a ridicat miza. Si noi, ca si ei, dar din ratiuni diferite, avem speranta ca doar milioanele de euro mai misca pe cineva in tara asta. In jur de 3 milioane de euro dintr-un foc.

Hotia legalizata

Va mai aduceti aminte cand in Romania se dadeau ordonante cu valabilitate limitata, si evident cu dedicatie, pentru nu-stiu-ce scutire de impozite pontru cine-stie-ce importuri. CSA joaca mai tare: reglementari pro domo si incasari pe timp nelimitat. Daca nu erau indeajuns taxele percepute in piata de asigurari, bratul lung al „legii” si-a zis ca mai e loc de o ciupitura de cateva milioane de euro din buzunarul celor ce activeaza in industrie si implicit din buzunarul cumparatorilor. O buna protectie a consumatorilor e intotdeauna binevenita, nu?

Incercam mai jos sa va aratam, prin dovezi, fapte si marturii caracterul malign al acestei institutii numita CSA.

Pentru inceput, va propunem sa faceti cateva calculele. Nu pentru ca va suspectam ca nu stiti matematica simpla pe care ei o stiu foarte bine, dar si noi ne-am incurcat in atatea zerouri.

Taxa de autorizare pentru entitatile care organizeaza cursuri de calificare si pregatire profesionala continua în domeniul asigurarilor 5.000 lei X numar furnizori =
• Taxa de atestare pentru lectorii care predau la cursurile de calificare si pregatire profesionala continua în domeniul asigurarilor 500 lei X numar lectori =
• Taxa anuala de mentinere în registrul lectorilor a persoanelor care predau la cursurile de calificare si pregatire profesionala continua în domeniul asigurarilor 300 lei X numar lectori =
• Taxa de aprobare a programelor de pregatire profesionala:
- pentru programele de calificare profesionala 100 lei/cursant X numar cursanti =
- pentru programele de pregatire profesionala continua si alte categorii de programe 50 lei/cursant X numar cursanti =




Incalcitele sunt caile legislative.

PAS 1. In 2002 se emite Directiva 2002/92/CE A Parlamentului European si a Consiliului din 9 decembrie 2002 privind intermedierea de asigurari, prin care se dorea “sa contribuie atat la realizarea pietei unice pentru servicii financiare, cat si la o mai buna protectie a consumatorilor în acest domeniu.”

Cum? Prin inregistrarea intermediarilor, printr-o mai buna relationare a institutiilor de supraveghere din statele membre europene si multe altele, printre care si cerintele profesionale minimale pe care trebuie sa le aiba aceasta categorie de lucratori. In privinta acestui ultima aspect se spune foarte scurt si sec: “Intermediarii de asigurari si reasigurari trebuie sa aiba cunstintele si aptitudinile corespunzatoare, asa cum sunt acestea stabilite de statul membru de origine al intermediarului.” Nu se precizeaza nicaieri cum se va face, cine se va ocupa, cat de mari vor fi taxele etc.

PAS 2. Dupa o poticnire de 9 ani, in care in legea 32/2000 s-a prevazut explicit ca pregatirea profesionala e obligatorie, simpaticii corifei politici ai pietei asigurarilor nu au reusit sa ne spuna cum se va face asta.

in legea 32 LEGE 32/2000 articolul 34 alineatul (2) Agentul de asigurare persoana fizica trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba pregatirea profesionala de specialitate si/sau competentele, cunostintele si aptitudinile corespunzatoare exercitarii acestei activitati, în concordanta cu cerintele prevazute în normele emise de CSA în aplicarea prezentei legi;
iar la
Art. 35., modificat prin Legea 503/2004 art. 80, prevede, la alineatul(5) Orice broker de asigurare si/sau reasigurare trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:
h) sa aiba personal angajat care sa corespunda criteriilor de calificare si pregatire profesionala conform normelor privind cerintele profesionale pentru intermediarii în asigurari si/sau în reasigurari;
unde gasim desigur si
Art.5. - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor are urmatoarele atributii principale:
h3) în vederea asigurarii unei pregatiri profesionale unitare a persoanelor care lucreaza în domeniul asigurarilor, aproba, în conformitate cu prevederile prezentei legi si ale normelor emise în aplicarea acesteia si prin hotarari adoptate de Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, programa cursurilor si tematica examenelor de absolvire pentru entitatile care organizeaza astfel de cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala, postliceala sau postuniversitara, inclusiv pentru profesia de actuar, cu exceptia institutiilor de învatamant superior acreditate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, precum si cerintele minime de abilitare a lectorilor pentru aceste cursuri;


PAS 3. In 2007 au reusit, presati de obligatiile europene de inregistare a agentilor, sa emita in sfarsit norma CSA din 16/07/2007, cu privire la Inregistrarea agentilor in Registrul agentilor.
Norma prevede la CAPITOLUL VI - Calificarea profesionala si pregatirea profesionala continua Art. 15. - Intermediarii in asigurari si/sau reasigurari sunt obligati, intr-o perioada de 3 ani de la data publicarii normelor privind acreditarea entitatilor care organizeaza cursuri de calificare si perfectionare profesionala, sa obtina certificatul de calificare profesionala. Doar atat!!!


PAS 4. Pe 15 decembrie eram anuntati printr-un comunicat solemn de presa ca „in sedinta din data de 09.12.2008, Consiliul CSA a hotarat infiintarea Fundatiei Institutul de Management in Asigurari (IMA), avand ca membru fondator unic Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. Principalul obiectiv al acestei fundatii este de a asigura in mod unitar pregatirea, perfectionarea si specializarea profesionala a persoanelor care lucreaza in domeniul asigurarilor, cat si a intermediarilor in asigurari. Tototdata, IMA va coordona activitatea de calificare profesionala a persoanelor care isi manifesta intentia de a lucra in acest domeniu, in activitati conexe asigurarilor sau in domenii similare cu cel al asigurarilor.

Fundatia asigura, cu avizul prealabil al Consiliului CSA, indeplinirea atributiilor de atestare, stabilite in conformitate cu prevederile lit. h3), art.5 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supraveghere a asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu normele emise in aplicarea acestei legi.”
Deci, avem institutia, asteptam normele.

PAS 5. (Cu noroc!) Ave Cezar! Dupa un razboi secular care a durat 9 ani, pe 15 iunie 2010 doamna Toncescu semneaza ordinele de aprobare a normelor privind activitatea entitatilor care organizeaza cursuri de pregatire profesionala unitara a personalului din asigurari si a celor privind privind calificarea profesionala si pregatirea continua a persoanelor care lucreaza în domeniul distributiei produselor de asigurare.



Care-i smecheria?

Pe scurt (Cel putin Europa e cu noi!!!)

Nicio institutie de reglementare si supraveghere din tarile Uniunii Europene nu s-a implicat in mod direct in activitatea de pregatire. Doar au legiferat si au urmarit sa se respecte legea. ATAT. De ce? Pe de o parte, pentru ca orice alt fel de interventie le-ar putea afecta echidistanta, data fiind complexitatea industriei. Iar pe de alta, pentru ca s-a luat in calcul ca cei care activeaza in industrie, prin asociatiile profesionale, sunt cei datori sa respecte legea, astfel incat sunt singurii care pot gasi cele mai bune solutii, care sa corespunda cadrului legal in care actioneaza.

In Austria, Belgia, Cipru, Danemarca, Finlanda, Grecia, Franta, Germania, Ungaria, Italia, Irlanda, Letonia, Marea Britanie, Spania, Suedia, Elvetia, Turcia, institutiile care reglementeaza piata de asigurari din fiecare tara s-au rezumat doar reglementarea si supravegherea activitatii de asigurare, cu tot ce inseamna asta. Logica e simpla, asa cum am spus mai sus: institutiile de reglementare si supreveghere au creat cadrul de desfasurare al activitatilor, cu reguli clare si coercitii pe masura, respectand principiul pentru care au fost create: protejarea intereselor asiguratilor si a potentialilor asigurati. (In spatele fiecarei tari e un link spre institutia care se ocupa cu pregatirea din asigurari. Acolo veti afla de cine infiintata, cine o conduce si ce programe de pregatire ofera.)

La noi s-a gandit ca e rost de bani si de orgolii, astfel ca, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a infiintat, ca unic membru fondator, o institutie numita pompos Fundatia Institutul de Management in Asigurari, in al carei act constitutiv este prevazut ca (1) Fundatia este o organizatie infiintata in scopul de a asigura calificarea, pregatirea continua, perfectionarea si specializarea profesionala in domeniul asigurarilor, a intermedierii in asigurari, a activitatilor conexe asigurarilor sau similare cu aceasta activitate precum si a managementului riscului si a celui financiar.;(2) In conformitate cu prevederile legale in vigoare si cu hotararile autoritatilor competente, fundatia poate asigura si atestarea calificarii, pregatirii continue, perfectionarii si specializarii profesionale in domeniile mentionate mai sus.

Deci, Comisia de Supraveghere centreaza, Institutul de Management in Asigurari loveste. Cine pe cine controleaza? O sa vedeti pe cineva din CSA ca o sa vina sa-si controleze propria institutie, in care intamplator sunt aceiasi oameni?

Pe lung (Consiliul Concurentei e cu noi!!!)

Noile norme de pregatire mai prevad infiintarea si unei Comisii de Monitorizare a Calitatii Pregatirii Profesionale, “care are drept obiectiv evaluarea programelor de pregatire profesionala si a aplicarii acestora.” Inclusiv a programelor oferite de Institutul de Management in Asigurari. Mai ales ca prima institutie care apare in noul registru al formatorilor este chiar IMA, iar primii lectori autorizati sunt membri Consiliului Director. Iar ca cinismul sa fie dus la maxim, siteul Comisiei de Monitorizare apare pe siteul IMA. Iar incasarile taxelor se fac pe numele IMA.

Este inca o dovada ca oamenii au incercat sa-i dea un caracter formal corect, insa danful de putreziciune din spatele unui asfel de demers este evident.

Si noi ne-am pierdut in hatisul combinatiilor legislative. Ne-am mai linistit cand am vazut foarte clar in cele doua norme, la art. 16, respectiv art. 9, ca: „Atributiile si obligatiile Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor prevazute în prezentele norme sunt duse la îndeplinire prin intermediul Institutului de Management în Asigurari.”

Deci, Institutul de Management si Asigurari este un competitor alaturi de cei pe care-i autorizeaza. Dupa cum lesne se poate observa, nu e vorba doar de banet ci si de dat cu barda acolo unde-i convine

Vedeti vreun conflict de interese? Noi, nu. Noi, nu.

Si daca nimic nu e premeditat, cititi mai jos si sanctiunile prevazute la ultimele modifari ale legi 32/2002, pentru entitatilor care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala.

Art. 381. - (1) Incalcarea prevederilor prezentei legi, a normelor adoptate in aplicarea acesteia, precum si a avizelor, deciziilor sau solicitarilor de informatii, documente si rapoarte se constata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, prin exercitarea unui control permanent, periodic sau inopinat al activitatii asiguratorilor, reasiguratorilor, intermediarilor in asigurari si/sau in reasigurari, Fondului sau entitatilor care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala.
(2) Efectuarea unui control periodic sau inopinat se hotaraste prin decizie a Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
(3) Sanctiunile se stabilesc de catre Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor in baza referatelor de constatare intocmite de catre directiile de specialitate care efectueaza controlul permanent la sediul autoritatii de supraveghere ori a proceselor-verbale incheiate ca urmare a controalelor periodice sau inopinate efectuate de echipele de control desemnate in acest scop, la sediul asiguratorului, reasiguratorului, intermediarului in asigurari si/sau in reasigurari, Fondului sau entitatii care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala.

Art 39 alineatul (3), litera c) (adoptat prin Legea nr. 162/ 8 mai 2009, publicata in M.O nr. 322/14.05.2009)

«c) amenda aplicabila: asiguratorilor/reasiguratorilor, de la 5.000 lei la 100.000 lei; intermediarilor în asigurari si/sau în reasigurari, de la 2.500 lei la 50.000 lei; agentilor de asigurare, persoane fizice, subagentilor si agentilor de asigurare subordonati, persoane fizice, de la 500 lei la 1.000 lei; conducatorilor entitatilor care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala, de la 1.000 lei la 10.000 lei;

Doamne fereste!!! sa te pui cu ei in gura, ca s-a dus cariera si painea de pe masa.

Pe lat (Doamne fereste(-ne)!)

Si ca sa fie totul gata noile norme nu se restrang doar la reglementarea intermediarilor, asa cum prevede directiva europeana, oamenii s-au gandit sa detina monopolul absolut, asa ca prin norma ce face referire la activitatea entitatilor care organizeaza cursuri de pregatire profesionala si-au spus ca e cazul sa puna labuta pe tot ce inseamna pregatire in asigurari. Le dai tematica, la dai suportul de curs, le spui ce si cum dupa care Comisia de Monitorizare „ face propuneri de aprobare/respingere a programelor de pregatire profesionala”.

Incredibil!!! As vrea sa vedem cum LIMRA ori CII va face cursuri de management, de abiliati ori tehnice, care aduc valoare concurentiala adaugata companiilor vor pune toate astea la dispozitia unor indivizi care nu au nicio legatura cu domeniul.

Si pentru ca sunt foarte priceputi la pregatirea profesionala, Institutul de Management in Asigurari a transmis in piata tematica pentru intermediarii in asigurari, asfel incat fiecare companie sa vina cu propunerile sale si cu propuneri de teste grila pentru examinarea ce va avea loc.

Care-i miza?

Aceiasi captuseala a interesului personal, marunt(?) si meschin. Alte salarii nesimtite, alte privilegii pentru noi si ai nostri, alt control, alta bataie de joc.
Daca salariile si privilegiile merg in acelasi sens cu cele de la CSA, si slava Domnului vor avea de unde, merita tot efortul, nu?

Institutul de Mangement in Asigurari e loc de aciuat personaje care sa dea sens unei camarile in toata regula. Un exemplu il constituie chiar ciracii presedintelui Institutului de Management in Asigurari, unii cu legatura stransa cu privata Universitatea Ecologica, acolo unde presedintele IMA isi desfasoara prodigioasa privata cariera universitara. Colaboratori care sunt ba coordonatori de programe in cadrul IMA, ba colaboratori ai Revistei Romane de Asigurari etc. Trei nume sunt de retinut: Conferentiar univ. Dr. Constantin Rotaru, lector univ. Dr. Sandra Teodorescu, conf. Univ. Dr Scarlat Valentin Petre

Atat de meschine sunt interesele acestor aparatcici incat au scos o revista care oricine lucreaza in piata de asigurari, indiferent de nivel si pregatire, ne poate spune ca este o aberatie. O revista construite pe orgolii pseudo-universitare, in care orice articol publicat e parte la falsele cariere universitare de care e plina Romania.

Persoanele care vor lucra intr-o astfel de institutie nu vor fi putine. Indiferent de modalitatea de sustinere a oricarui examen, la orice curs, prin noile norme se prevede foarte clar ca „Examenul de absolvire a programului de pregatire profesionala se desfasoara în prezenta unei comisii formate din 3 - 5 persoane. Din comisie poate face parte un reprezentant desemnat de catre Comisia de Monitorizare.”

Cine ii recomanda? („Un frate al meu mai mare.”)

Cine sunt cei care conduc aceasta mascarada? Cine se ocupa de CALITATEA PROGRAMELOR DE PREGATIRE PROFESIONAL? Concluziile le trage fiecare. Ceeea ce ne-a atras atentia e ca niciunul din ei nu au avut nicio legatura cu asigurarile si in general cu munca. Toata viata au trait dintr-o sinecura in alta. Si, dupa cum o sa vedeti din CV-urile lor, nici aici nu scapam de hulpavi domni Vantu ori Catarama si altii asemenea guru ai finantelor romanesti, care au ingenuchiat Romania in ultimii 20 de ani.


Dan CONSTANTINESCU – Presedinte Institutul de Management in Asigurari
Dan Constantinescu, 49 de ani, a absolvit Facultatatea de planificare si cibernetica economica din ASE in 1982. In perioada 1991 - 1995, Constantinescu a fost director economic, iar apoi vicepresedinte al producatorului de mobila Elvila, iar din 1996 pana in 1997 a fost director adjunct si, mai tarziu, presedinte la Safi Invest, societate care administra Fondul Mutual al Oamenilor de Afaceri, unul dintre fondurile care au avut probleme in deceniul trecut.
Ulterior, el a fost presedinte al Comisiei pentru buget, finante si banci din Camera Deputatilor, din partea PNL, iar din 2000 pana in 2003 a fost vicepresedinte al aceleiasi comisii din Senat. In perioada in care a facut parte din Parlament, Constantinescu a fost presedinte la Libra Bank. In prezent, el preda cursuri de management bancar, management al resurselor umane si fonduri private de pensii la Facultatea de management din Universitatea Ecologica din Bucuresti, o institutie de invatamant superior privata, fiind conferentiar universitar.

Corneliu Moldoveanu - Presedinte Comisia de Monitorizare a Calitatii Pregatirii Profesionale

Corneliu Moldoveanu, a fost propus ca membru al CSA de PRM, pentru un mandat de cinci ani. Dupa absolvirea Facultatii de comert din cadrul Academiei de Studii Economice in 1997, Moldoveanu s-a angajat la grupul Gelsor, controlat de Sorin Ovidiu Vantu, pe postul de analist financiar.
L-am cunoscut pe Sorin Ovidiu Vantu, am lucrat cu el. Faceam rapoarte pentru societatile care urma sa intre in portofoliul Gelsor", spune Moldoveanu. Gelsor a fost entitatea controversatului om de afaceri Sorin Ovidiu Vantu, creatorul Fondului National de Investitii, care s-a prabusit in 2000, pagubind investitorii cu circa 300 de milioane de dolari, acesta fiind cel mai mare faliment din istoria pietei financiare din Romania. Potrivit CV-ului lui Moldoveanu, printre atributiile sale ca analist financiar se numarau implementarea de noi produse financiare, intocmirea si elaborarea prospectelor pentru oferte publice de vanzare, participarea la negocieri privitoare la vanzarea participatiilor statului in companii romanesti, construirea de portofolii de investitii, elaborarea de analize financiare pentru sute de companii romanesti sau introducerea si dezvoltarea de noi instrumente financiare pe piata romaneasca de capital.Din decembrie 2000 si pana in iulie 2001, Moldoveanu a fost asistent executiv la Gelsor, avand ca atributii asigurarea managementului companiilor din grup si restructurarea acestora, analiza financiara a raportarilor contabile si a planurilor de afaceri, pregatirea de rapoarte privind operatiunile grupului si participarea in comitete de analizare si aprobare a planurilor de afaceri, potrivit CV-ului sau. De la inceputul anului 2002 si pana la mijlocul lui 2003, Moldoveanu a lucrat ca analist in cadrul Directiei de Coordonare Sucursale din Eurom Bank. Ulterior, el s-a angajat ca analist financiar la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), unde s-a ocupat de "analizarea si investigarea operatiunilor sesizate de catre entitatile raportoare in rapoarte de tranzactii suspecte". In noiembrie 2004, Moldoveanu a fost promovat in functia de sef al Serviciului de Analiza Financiara din ONPCSB.


Marinela NEMES – Membru in Consiliul Director al Institutului de management in asigurari
- Director General al Directiei Generale Juridice a CSA

Marinela PRADA - Membru in Consiliul Director al Institutului de management in asigurari

Paul MITROI - vicepresedinte Comisia de Monitorizare a Calitatii Pregatirii Profesionale

Mirela NICOLAE – membru Comisia de Monitorizare a Calitatii Pregatirii Profesionale


La ultimii patru nu e nimic de comentat. Aceiasi aparatcici, no-name-uri in industria asigurarilor, care nu au lucrat o singura zi in industria financiara reala, cea de dincolo de birourile institutiilor de stat, oricare ar fi fost ele. Si au fost multe pentru unii.

Concluzii:

Aceasta initiativa de asigurare a unei minim de pregatire profesionala era o buna oportunitatea de a face un pas serios de profesionalizare a industriei asigurarilor. Si noi ne-am saturat sa se vanda oricum si de oricine. Dar nu vrem ca acesta dorinta sa fie pervertita de interesele acelorasi indivizi, care au devalizat Romania in ultimii 20 de ani.
Grav ni se pare ca toata toate aceasta situatie se intampla cu largul sprijin oferit de UNSAR, UNSICAR, Institutul de Asigurari si toti jucatorii din piata, care prefera sa vorbeasca pe la colturi legate de aceste ilegalitati din piata, decat sa faca ceva.
Probabil din aceiasi teama care ne obliga si pe noi sa actionam in anonimatul pe care ni-l pune la dispozitie intenetul. Totusi, nu se poate ca importante companii multinationale cu specialisti renumiti sa nu zica nimic. Macar ei.
De cand exista CSA, slabiciunile au tras la slabiciuni. Te apuca groaza sa vezi pe la tot felul de conferinte cum toata lumea sta spasita in fata acestor nulitati care au denaturat tot ce inseamna cinste si profesionalism.
In rest avem partea de aceiasi oralitate abundenta în care se debiteaza demagogii ieftine, placute urechilor, spre a acoperi neprofesionalismul si impostura unor personaje evident semidocte care si-au propus sa parvina pe orice cai.